Tietoa
Tuoteluettelo

Ostossuojavakuutuksen yleiset ehdot

KÄSITTEET JA MÄÄRITELMÄT

Vastaavalla ostolla tarkoitetaan tyyppiä ja laatua olevaa tuotetta, jolla on samankaltaiset olennaiset suoritusominaisuudet ja jonka arvo on samankaltainen kuin vaihdettavan ostoksen markkina-arvo, jonka me määrittelemme.
Vakuutetulla henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jolla on omaisuusintressi ja jolle maksamme vakuutuskorvauksen.
Vakuutuksenottajalla tarkoitetaan sinua.
Tuotetakuulla tarkoitetaan takuupalvelua, jonka tuotteen valmistaja tai myyjä tarjoaa.
Omavastuu tarkoittaa vakuutussopimuksessa määriteltyä summaa, jolla vakuutuskorvausta alennetaan.
Varkaudella tarkoitetaan kolmansien osapuolten suorittamaa omaisuuden haltuunottoa, jonka tarkoituksena on ottaa se laittomasti haltuun.
Ryöstöllä tarkoitetaan ostoksen haltuunottoa käyttämällä tai uhkaamalla käyttää fyysistä väkivaltaa tai riistämällä mahdollisuus vastarintaan.
Murtovarkaudella tarkoitetaan ostoksen anastamista tai anastuksen yritystä tiloista tai suojatulta ja suljetulta alueelta aikaisemmasta tunkeutumisesta, ryöstöstä tai piiloutumisesta tiloihin ennen niiden sulkemista saadun yksilöllisen tai alkuperäisen avaimen avulla, jos vastaavat todisteet ovat käytettävissä.Perheenjäsenillä tarkoitetaan henkilöitä, jotka asuvat pysyvästi yhdessä sinun tai vakuutetun kanssa ja joita yhdistää yhteinen talous, esimerkiksi puoliso, avopuoliso, vanhemmat, lapset tai sisarukset.
Yhteyshenkilöilläsi tarkoitetaan henkilöitä, joilla on laissa säädetyn menettelyn mukainen valtuutus ja joille olet antanut tehtäväksi varastoida ostos.
Ostonäytöllä tarkoitetaan tasanäyttöä tai elektronisen laitteen osaa, joka näyttää tiettyjä tietoja, kuten tietoja (kirjaimia, numeroita), kuvia ja graafisia elementtejä.

1. MITÄ VAKUUTUSTURVA SISÄLTÄÄ

1.1 Vakuutusturva koskee tavaroita, jotka olet ostanut tai vuokrannut kotitalous-, kulttuuri- tai taloustarpeisiin, jotka on määritelty vakuutuskirjassasi, lukuun ottamatta tavaroita, joiden takuu on alle 1 (yksi) vuosi, ajoneuvoja ja niiden osia, aseita ja kalastusvälineitä, voimantuotantolaitteita, ohjelmistoja ja tietoja sekä kaikkia jälleenmyyntitavaroita.

1.2 Vakuutusturva on voimassa maailmanlaajuisesti.

1.3 Vakuutusturva vaihtelee valitun tuotevaihtoehdon ja tariffin (Standardi, Premium, Premium+, Näyttö) mukaan. Vakuutussopimukseesi sovellettava tariffi löytyy vakuutuskirjastasi. Tariffisi etuuksien laajuus on määritelty myös lausekkeissa 2 - 4.

2. VAHINKOVAKUUTUS

2.1 Soveltuu Standardi ja Premium tariffiin: Jos valitaan vahinkovakuutus, vakuutustapahtumana pidetään äkillisiä ja odottamattomia menetyksiä, jotka johtuvat ostoksen vahingoittumisesta ulkoisten vaikutusten vuoksi (rikkoutuminen, halkeaminen, altistuminen nesteille, tuli, jne.) sekä varkaudesta, mukaan lukien murrot ja ryöstöt.

Vakuutusturva ei koske Standardi tariffin puitteissa latureita ja akkuja, jotka kuuluvat vakuutettuun hankintaan. Parempaan laitteeseen päivittämisestä johtuvia hintaeroja ei korvata.

2.2 Soveltuu lisäksi Premium tariffiin: Kohdan 6.1.30 lisäksi laajennettu takuuvakuutus koskee myös latureita ja akkuja, jotka kuuluvat vakuutettuun hankintaan. Lisäksi sinulla on mahdollisuus saada päivitys maksamalla paremman laitteen hintaero vahinkotapauksessa.

2.3 Poikkeuksina pidetään vahinkoja, jotka johtuvat seuraavista syistä:

2.4.1. Ostoksen sisäinen virhe, joka ei johdu ulkoisista tekijöistä;

2.4.2. Ostoksen katoaminen tai sen vartioimatta jättäminen julkisilla paikoilla, lukitsemattomissa tiloissa tai rakennuksissa;

2.4.3. Näkyvälle paikalle tai lukitsemattomaan ajoneuvoon tai ajoneuvon lukitsemattomaan takakonttiin jätetyn ostoksen varastaminen.

2.4 Vahingonkorvaus tilanteessa, omavastuun määrä on seuraava:

2.4.1 20% per korvausvaatimus Standardi tariffin osalta.

2.4.2 10% per + korvausvaatimus Premium tariffin osalta.

3. OSTOKSEN NÄYTTÖVAKUUTUS

3.1 Jos valitaan ostoksen näyttövakuutus, vakuutustapahtumana pidetään äkillisiä ja odottamattomia menetyksiä, jotka johtuvat ostoksen näytön vahingoittumisesta ulkoisten vaikutusten (rikkoutuminen tai murtuminen) seurauksena.

3.2 Ostoksen näyttövakuutuksen ollessa kyseessä, tarjoamme korvauksen kahdesta vakuutustapahtumasta kunkin 12 kuukauden jakson aikana, joka alkaa vakuutusturvan voimaantulopäivästä.

3.3 Vahingot, jotka johtuvat ostoksen näytön sisäisestä viasta, joka ei johdu ulkoisesta tekijästä, katsotaan poissuljetuiksi.

3.4 Vahingonkorvaustilanteessa sovelletaan 20 % omavastuuta per korvausvaatimus.

4. LAAJENNETUN TAKUUN VAKUUTUS

4.1 Soveltuu Standardi -tariffiin, Premium tariffiin sekä Premium + -tariffiin: Mikäli laajennetun takuun vakuutus on valittu, ostoksen äkilliset ja odottamattomat sisäiset viat katsotaan vakuutustapahtumaksi.

4.2 Soveltuu lisäksi Premium + -tariffiin: Kohdan 5.1.30 lisäksi laajennettu takuuvakuutus koskee myös latureita ja akkuja, jotka kuuluvat vakuutettuun hankintaan. Myös hintaerot, jotka johtuvat päivityksestä parempaan laitteeseen kuuluvat korvauksen piiriin.

4.3 Poikkeuksina pidetään vahinkoja, jotka johtuvat seuraavista syistä:

4.3.1. Viat jotka tuotteen takuu korvaa;

4.3.2. Vahingoista, jotka ovat aiheutuneet ostokselle määritellyn käyttöiän ylittyessä;

4.3.3. Ostoksen säännöllisestä kunnossapidosta ja korjauksista aiheutuvista kuluista

5. AJOTURVA

5.1 Koskee vain Lite-tariffia: Jos ajoturva on valittu, pyörän, sähköpyörän tai -skootterin äkilliset ja odottamattomat vahingot on katsottava vakuutustapahtumaksi, samoin kuin varkaus, murto tai ryöstö.

5.2 Poikkeuksina pidetään vahinkoja, jotka johtuvat seuraavista syistä:

5.2.1 Ostoksen sisäinen vika, joka ei johdu ulkoisista tekijöistä;

5.2.2 Ostoksen katoaminen tai sen jättäminen vartioimatta julkisilla paikoilla ilman kohtuullisia turvatoimia (eli asianmukaista lukkoa ei käytetty), lukitsemattomissa tiloissa tai rakennuksissa;

5.2.3 Ostoksen varastaminen ajoneuvosta, joka on jätetty sisälle näkyvälle paikalle tai lukitsemattomaan ajoneuvoon tai ajoneuvon lukitsemattomaan tavaratilaan.

5.3 Vahingon sattuessa sovitaan kiinteästä 50 euron omavastuusta vahinkoa kohti.

6. YLEISET POIKKEUKSET

6.1 Poikkeuksina pidetään vahinkoja, jotka johtuvat seuraavista syistä:

6.1.1 Sota, hyökkäys, vieraan valtion vihamieliset toimet, mellakat, lakot, työsulut, sisäiset levottomuudet, terroriteot, tuhoaminen, vahingoittaminen, takavarikointi tai viranomaisten suorittama pidätys;

6.1.2. Ydinreaktiot, säteily ja radioaktiivinen saastuminen;

6.1.3. Altistuminen hyönteisille, jyrsijöille, loisille, eläimille tai lemmikkieläimille;

6.1.4. Korroosio, home, lahoaminen, sieni, luonnollinen kuluminen;

6.1.5. Viallisten, huonolaatuisten ja sopimattomien osien ja laitteiden käyttö;

6.1.6. Ostoksen katoaminen, tavallinen varkaus (ilman tunkeutumista), petos, kavallus ja huijaus;

6.1.7. Virheet ja puutteet jotka kuuluvat valmistajan, tavarantoimittajan, myyjän, asentajan tai takuuhuoltoyhtiön vastuulle;

6.1.8. Sähkö-, lämpö- tai kaasutoimitusten keskeytyminen (ellei toisin ole sovittu vakuutuskirjassa);

6.1.2 Pitkäaikainen veden kertyminen tai höyryjen tiivistyminen;

6.1.10. Altistuminen pesuun tai puhdistukseen käytettäville nesteille (vesi, pesuaineet jne);

6.1.11. Naarmut, taittumat tai esteettiset ulkonäön heikkenemiset, jos tämä ei haittaa ostoksen käyttöä;

6.1.12. Vääränlainen tai valmistajan vaatimusten vastainen käyttö, virheellinen kytkentä tai asennus, epäasianmukainen huolto tai kunnossapito, esim. kahvinkeittimen laiminlyönti (suodattimien vaihtamattomuus, puhdistusohjeiden laiminlyönti jne);

6.1.13. Muutokset tai ostoksen asennus;

6.1.14. Sinun, perheenjäsentesi ja lähipiirisi henkilöiden tahalliset toimet;

6.1.15. Alkoholin, huumeiden tai psykotrooppisten aineiden aiheuttama myrkytys;

6.1.16. Ostoksen diagnostiikasta ja kuljetuksesta aiheutuneet kustannukset, jos emme ole hyväksyneet niitä;

6.1.17. Ostoksen käyttäminen kaupallisiin tai ammatillisiin tarkoituksiin, ellei sovittu toisin;

6.1.18. Ostos, joka siirretään käytettäväksi lähipiirisi henkilöille tai kolmansille osapuolille;

6.1.19. Ostoksen purkaminen/asennus ja kuljettaminen kolmansien osapuolten toimesta;

6.1.20. Tuntemattomat tapahtuman olosuhteet (aika, paikka jne);

6.1.21. Kohdennettu lämpökäsittely (sulatus, hitsaus, kuivaus, silitys, polttaminen jne);

6.1.22. Varkaus, josta ei heti ilmoitettu poliisille;

6.1.23. Virukset tai vakoiluohjelmat, ohjelmistopäivitysten huomioimatta jättäminen tai virheet;

6.1.24. Välilliset tappiot, jotka johtuvat siitä, että tuote ei ole käytettävissä (tilausmaksu jne);

6.1.25. Ostokseen sisältyvät vakuuttamattomat kohteet;

6.1.26. Ostoksen sarjanumeroiden muuttaminen, puuttuminen, ristiriitaisuus tai vahingoittuminen;

6.1.27. Muut laitteet, jotka on hankittu samanaikaisesti ostoksen kanssa;

6.1.28. Teknisesti heikentyneen ostoksen käyttö, kun se vaati korjauksia;

6.1.29. Valmistajan takaisinkutsusta johtuvat viat tai varaosat ja työkustannukset;

6.1.30. Ohjainten (esim. television kaukosäätimien), paristojen, akkujen (myös silloin, kun ne ovat kiinteä osa ostosta) ja latureiden viat sekä kuluminen;

6.1.31. Ostoksen osat, jotka käyttötarkoituksensa tai työn luonteensa vuoksi yleensä kuluvat, kuluvat loppuun tai jotka on vaihdettava säännöllisesti.

7. VAKUUTUSKORVAUKSEN MAKSAMINEN

7.1 Maksamme vakuutuskorvauksen ainoastaan kulukorvausperiaatteella ja vakuutussopimuksessa määritellyllä tavalla - ostoksen korvaaminen uudella tai sen korjaaminen.

7.2 Soveltuu vain Premium -tariffiin sekä Premium+ -tariffiin: Jos päätät korvata ostoksesi uudella tuotteella, hyvitämme sinulle saman tai vastaavan ostoksen hankkimisesta aiheutuneet tappiot, mutta voimme pyynnöstäsi järjestää ostoksen korjaamisen. Jos vakuutetun laitteen toimintahäiriö on vähäinen (eli jos odotettavissa olevat korjauskustannukset eivät ylitä 10 % vakuutussummasta tai ovat enintään 50 euroa), pidätämme oikeuden korjata vahingoittuneen laitteen riippumatta valitsemastasi korvaustyypistä.

7.3 Soveltuu kaikkiin tariffeihin: Jos valitset ostoksen korjaamisen, korvaamme korjauskustannukset, jotka ovat välttämättömiä ostoksen ennen vakuutustapahtumaa vallinneen kunnon palauttamiseksi.

7.4 Jos korjausten kokonaismäärä ylittää vakuutussumman tai jos korjauksia ei ole mahdollista tehdä, voimme aina korvata ostoksen samalla tai vastaavalla tuotteella.

7.5 Kun ostos korvataan toisella, vakuutettua omaisuutta ei enää katsota olevan olemassa, ja vakuutussopimus päättyy sellaisenaan.

7.6. Kun korjauskustannukset on korvattu, sinun on otettava yhteyttä nimeämäämme korjausliikkeeseen mahdollisia korjauksia varten.

7.7. Korvaamme kustannukset, jotka aiheutuvat yli 10 kg painavan ostoksen kuljettamisesta korjausliikkeeseen ja takaisin sinulle Suomen alueella.

7.8. Pidätämme oikeuden ottaa haltuumme loput ostoksesta korjauksen tai sen korvaamisen jälkeen.

7.9. Jos on sovittu omavastuuosuudesta, se otetaan huomioon korvausta laskettaessa. Vakuutussopimukseesi sovellettavan omavastuun määrä löytyy kohdista 2-4 ja vakuutuskirjastasi.

8. VAKUUTUSSUMMA

8.1 Vakuutuskorvaus ei saa ylittää vakuutussummaa. Vakuutussumma vastaa ostoksen tukematonta hankinta-arvoa (esim. ennen alennuksia) hankintahetkellä, emmekä ole vastuussa virheellisesti määritetystä vakuutussummasta. Vakuutussumma on määritetty vakuutusehdoissa.

8.2 Vakuutussumma on palautettavissa, eli siitä ei vähennetä maksettua vakuutuskorvausta, paitsi jos ostos korvataan vastaavalla.

9. VAKUUTUSMAKSUJEN MAKSAMINEN JA PALAUTTAMINEN

9.1 Vakuutusmaksujen määrät, maksuehdot ja -tavat on määritelty vakuutussopimuksessa.

9.2 Vakuutusmaksujen maksuvelvollisuus säilyy myös vakuutussopimuksen päättymisen jälkeen.

9.3 Jos vakuutusmaksua tai sen osaa ei makseta ajoissa, voimme periä maksamattomalle summalle 0,02 prosentin koron jokaiselta maksun viivästymispäivältä.

9.4. Vakuutusmaksut voidaan periä suoraan pankkitililtäsi automaattisesti, jos suoritat kaikki maksupalveluntarjoajan edellyttämät toimenpiteet asianmukaisesti.

9.5 Kuluttajasuojalain 6a luvun 12 §:n mukaisesti palautamme sinulle maksetun vakuutusmaksun kokonaisuudessaan, jos päätät peruuttaa vakuutussopimuksen 14 päivän kuluessa sen tekemisestä (vakuutuskirjan antamisesta). Tämä koskee vain etäyhteyden kautta tehtyjä sopimuksia.

9.6 Palautamme maksetun vakuutusmaksun käyttämättömän osan, mikäli:

9.6.1 Valmistajan vian vuoksi ostos palautetaan valmistajalle tai tavaroiden myyjälle;

9.6.2 Ostoksen katoaminen tai tuhoutuminen ei johdu vakuutustapahtumasta, kun on esitetty todisteet, jotka vahvistavat tämän seikan;

9.6.3 Irtisanot vakuutussopimuksen ennenaikaisesti mistä tahansa syystä.

9.7 Käyttämättä jäänyt osa vakuutusmaksusta lasketaan ja palautetaan suhteessa vakuutussopimuksessa määritellyn vakuutusturvan päättymiseen jäljellä olevaan aikaan sen jälkeen, kun siitä on vähennetty sopimuksen hallinnointi- ja täytäntöönpanokustannukset. Sopimuksen hallinto- ja täytäntöönpanokustannukset lasketaan seuraavan kaavan mukaisesti: (0.3 x X) + Y - Z, jossa X -= vakuutusmaksun osuus, joka on suhteessa vakuutussopimuksessa määritellyn vakuutusturvan päättymiseen jäljellä olevaan aikaan; Y - = vakuutussopimuksen perusteella maksettujen ja odotettavissa olevien vakuutuskorvausten määrä; Z - = takaisin perittyjen korvausten siirto.

9.8 Emme palauta maksetun vakuutusmaksun käyttämätöntä osaa, jos ostos katoaa tai tuhoutuu vakuutustapahtuman vuoksi. Tällaisissa tapauksissa katsotaan, että vakuutuskorvauksen maksamisen jälkeen (korvaamalla ostos toisella tuotteella) vakuutussumma katsotaan loppuun käytetyksi, ja sopimus raukeaa automaattisesti sellaisena kuin se on toteutettu, eikä käyttämätöntä vakuutusmaksun jäännöstä synny.

9.9 Näissä ehdoissa mainitut vakuutusmaksun tai sen osan palautustapaukset ovat lopullisia, eikä vakuutusmaksua tai sen osaa palauteta muista kuin ehdoissa mainituista syistä.

10. VAKUUTUSKORVAUKSEN LASKEMINEN JA MAKSAMINEN

10.1 Vakuutuskorvaus on yhtä suuri kuin vahingon määrä, jonka määrittelemme yleisten sopimusehtojen, sääntöjen ja vahingon sekä määrää tukevien todisteiden mukaisesti.

10.2 Sinun tulee esittää seuraavat:

10.2.1 Vakuutusetuuden maksamista koskeva hakemus vakiintuneessa muodossa;

10.2.2 Ostoksen hankinta-asiakirjat;

10.2.3 Tarvittaessa todisteet tapahtuman ilmoittamisesta toimivaltaisille viranomaisille;

10.2.4 Tiedot, jotka vahvistavat tappion määrän ja tosiasiat;

10.2.5 Tiedot henkilöstä, joka on vastuussa vahingosta.

10.3 Jos korvausmenetelmässä määrätään ostoksen korjaamisesta tai mikäli sinä valitset tämän menetelmän ja jos ostoksen korjaaminen on taloudellisesti tarkoituksenmukaista, maksamme vakuutuskorvauksen korjausliikkeelle, ja sinun on maksettava omavastuuosuutesi meille.

10.4 Kun ostos korvataan uudella, vakuutuskorvaus on yhtä suuri kuin saman tai vastaavan ostoksen hankinta-arvo vähennettynä omavastuuosuudella ja sekä maksettavilla maksamattomilla vakuutusmaksuilla.

10.5 Kun haluat korvata ostoksesi uudella tai vastaavalla, voimme ohjata sinut kenelle tahansa myyjälle. Maksamme vakuutuskorvauksen suoraan myyjälle.

10.6 Jos kyseessä on ostoksen näytön vakuutus, maksamme näytön korjauskustannukset korjauksen suorittavalle yritykselle. Jos korjausliike havaitsee ostoksessa muita vaurioituneita osia, sinulla on mahdollisuus sopia ostoksen täydellisestä korjauksesta suoraan korjausliikkeen kanssa, ja me korvaamme näytön korjauskustannusten osuuden. Voimme myös sopia ostoksesi korvaamisesta toisella ostoksella, jonka hankinta-arvo vastaa ostamasi näytön korvauskustannuksia.

10.7 Tutkimme tapahtuman 30 (kolmenkymmenen) kalenteripäivän kuluessa siitä, kun olemme saaneet kaikki tarvittavat tiedot, ja määrittelemme vakuutustapahtuman tosiseikat, olosuhteet ja vahingon määrän. Mikäli tutkinta kestää pidempään, pidämme sinut ajan tasalla tutkinnan etenemisestä.

10.8 Jos tutkinta kestää yli 3 kuukautta emmekä vieläkään ole päässeet pääsee yksimielisyyteen vakuutuskorvauksen määrästä, voimme pyynnöstäsi maksaa riidattoman summan.

10.9 Vähennämme erääntyneet ja maksamattomat vakuutusmaksut, jotka on maksettava, vakuutuskorvauksesta. Korvatessamme ostoksen toisella, voimme vaatia kaikki maksamattomat vakuutusmaksut niiden maksuehdoista riippumatta.

10.10 Mikäli vahingon aiheuttaja on korvannut sinulle vahingon ainakin osittain, vähennämme vakuutuskorvausta vastaavalla summalla.

10.11. Vakuutuskorvausta alennetaan tai sitä ei makseta, mikäli:

10.11.1 Olet antanut ostoksesta ja olosuhteista virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisia vakuutusriskin ja vahingon määrän arvioinnin kannalta;

10.11.2 Et ilmoittanut tapahtumasta ajoissa toimivaltaisille viranomaisille ja elimille, jos ilmoittaminen on pakollista;

10.11.3 Et ole ilmoittanut tapahtumasta ajoissa, ja tästä jos siitä on aiheutunut lisää vahinkoa tai mikäli olemme menettäneet mahdollisuuden selvittää tapahtuman olosuhteet;

10.11.4 Et ole täyttänyt vakuutussopimuksen ja ohjeidemme mukaisia velvoitteita;

10.11.5 Et ryhtynyt toimiin, jotka voisivat vähentää vahinkoja.

10.12 Vakuutuskorvausta ei makseta, jos meille on annettu vääriä tietoja vakuutustapahtumasta.

10.13 Jos sinulla on oikeus vakuutuskorvaukseen samasta vahinkotapahtumasta useamman vakuutussopimuksen perusteella, vakuutuskorvauksen kokonaismäärä ei saa ylittää vahinkotapahtuman kokonaismäärää, ja maksettavaa vakuutuskorvausta pienennetään suhteessa kanssamme tehdyn vakuutussopimuksen mukaisen vakuutussumman pienenemiseen.

11. VAKUUTUSSOPIMUKSEN TEKEMINEN JA PÄÄTTYMINEN

11.1 Vakuutussopimuksen voimassaoloaika mainitaan sopimuksessa. Sopimus tulee voimaan vasta, kun vakuutusmaksu on maksettu kokonaisuudessaan tai sen ensimmäinen erä, mikäli olemme sopineet maksueristä.

11.2 Jos maksat vakuutusmaksun tai sen ensimmäisen erän myöhässä, vakuutussopimus tulee voimaan vasta vakuutusmaksun maksamista seuraavana päivänä, mikäli vakuutusmaksu on maksettu viimeistään 1 (yhden) kuukauden kuluessa sopimuksessa määrätystä määräajasta. Tällöin vakuutussopimuksen voimassaoloaikaa ei pidennetä. Jos vakuutusmaksua ei ole maksettu yli 1 (yhden) kuukauden aikana, vakuutussopimus ei tule voimaan ja päättyy automaattisesti, emmekä ole velvollisia ilmoittamaan tästä sinulle.

11.3 Jos vakuutusmaksun kokonaissummasta tai sen ensimmäisestä erästä, jos niin on sovittu, on maksettu vain osa, vakuutussopimus ei tule voimaan eikä vakuutusturvaa myönnetä.

11.4 Mikäli et maksa vakuutusmaksua tai sen osaa, jonka maksaminen ei ole sidottu vakuutussopimuksen voimaantuloon, vakuutusturva keskeytyy automaattisesti ilman erillistä ilmoitusta, ja meillä on oikeus irtisanoa vakuutussopimus säädösten mukaisesti.

11.5 Sinun on annettava meille tiedot, jotka voivat vaikuttaa vakuutusriskin arviointiin, vakuutustapahtuman todennäköisyyteen sekä vahingon määrään. Voimme pyytää seuraavia tietoja:

11.5.1 Vakuutussopimuksen tekemistä koskeva hakemus vakiintuneessa muodossa;

11.5.2 Erikseen kirjallisena;

11.6 Sinun on annettava tiedot siitä, onko ostos vakuutettu muissa vakuutusyhtiöissä.

11.7 Vakuutussopimus päättyy:

11.7.1 Vakuutussopimuksessa määritellyn vakuutuskauden päättyessä;

11.7.2 Keskinäisellä sopimuksella tai yksipuolisesti omasta aloitteestasi vähintään 15 päivän irtisanomisajalla kirjallisesti;


11.7.3 Omasta aloitteestamme laissa tai vakuutussopimuksessa säädetyin perustein, ilmoituksessamme mainitusta päivästä alkaen;

11.7.4 Ostoksen tuhoutuessa tai kadotessa, mukaan lukien varkaus, vaikka vakuutustapahtuma olisi sattunut.
11.8 Sinulla on oikeus irtisanoa vakuutussopimus milloin tahansa vakuutuskauden aikana Suomen vakuutussopimuslain mukaisesti. Irtisanomisilmoitus on tehtävä kirjallisesti. Muulla tavoin tehty irtisanominen on mitätön. Jos et ole ilmoittanut irtisanomispäivää, vakuutus lakkaa olemasta voimassa sinä päivänä, jona irtisanomisilmoitus toimitetaan tai lähetetään vakuutuksenantajalle. Tästä huolimatta irtisanomisoikeutta ei ole, jos vakuutussopimuksen sovittu voimassaoloaika on lyhyempi kuin 30 päivää.

11.9 Voimme sopia ja mainita vakuutussopimuksessa, että vakuutusturvan päättyessä jatkamme automaattisesti vakuutusturvaa saman ostoksen osalta. Tätä varten toimitamme sinulle uuden vakuutussopimuksen hyvissä ajoin, ja jos olet aiemmin suorittanut kaikki maksupalveluntarjoajasi edellyttämät toimenpiteet asianmukaisesti, vakuutusmaksu vähennetään automaattisesti pankkitililtäsi. Tällä tavoin ostoksellasi on keskeytymätön vakuutusturva. Mikäli kuitenkin muutat mielesi sopimuksen uusimisesta, voit peruuttaa sen viimeistään 30 kalenteripäivän kuluessa, jolloin palautamme vähennetyn vakuutusmaksun. Mikäli vakuutusmaksua ei vähennetä automaattisesti, uusi vakuutussopimus tulee voimaan kohdan 10.2 säännösten mukaisesti.

12 OIKEUTESI JA VELVOLLISUUTESI

12.1 Heti kun saat tietää vakuutustapahtumasta, sinun on ilmoitettava siitä välittömästi, viimeistään 14 kalenteripäivän kuluessa, saatava ohjeemme ennen toimenpiteisiin ryhtymistä (esim. vakuutetun laitteen vaihtaminen tai uusi hankinta) ja toimittava kohtuullisessa määrin sen mukaisesti ja mahdollisuuksien mukaan varmistettava, että vahinko vältetään tai sitä vähennetään. Muussa tapauksessa voimme purkaa sopimuksen ja vaatia vahingonkorvausta siltä osin kuin saadut vakuutusmaksut eivät kata sitä.

12.2 Saatuamme tiedon vakuutusriskin kasvusta voimme muuttaa vakuutussopimuksen ehtoja ja vaatia lisävakuutusmaksun maksamista. Mikäli vakuutusriski kuitenkin pienenee, voit pyytää meitä muuttamaan sopimusehtoja ja alentamaan vakuutusmaksua

12.3 Vakuutustapahtuman sattuessa olet velvollinen:

12.3.1 Ryhtymään toimenpiteisiin lisävahinkojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi;

12.3.2 Ilmoittamaan meille tapahtumasta viimeistään 14 kalenteripäivän kuluessa;

12.3.3 Ilmoittamaan välittömästi toimivaltaisille viranomaisille ja palveluille tapahtumasta, mikäli se on pakollista;

12.3.4 Noudattamaan ohjeitamme ja helpottaaksesi tapahtuman tutkinnan edellytyksiä.

12.4 Sinulla on oikeus purkaa päättää sopimus milloin tahansa.

12.5 Sinulla on oikeus tutustua käsiteltyihin henkilötietoihisi ja pyytää mahdollisten epätarkkuuksien korjaamista tai vastustaa henkilötietojesi käsittelyä.

12.6 Jos rikot tahallisesti jotakin näistä velvollisuuksista, olemme vapautettuja etuuksien maksamisesta, ja jos kyseessä on törkeän huolimaton rikkomus (sinulla on todistustaakka siitä, ettei törkeää huolimattomuutta ole), meillä on oikeus alentaa etuuksia syyllisyytesi vakavuuden mukaisesti, paitsi jos velvollisuuden rikkominen ei ole syynä vakuutustapahtuman syntymiseen tai sen määrittelyyn tai etuuksien maksamisvelvollisuutemme määrittelyyn tai laajuuteen. Jälkimmäistä ei sovelleta, jos kyseessä on vilpillinen harhaanjohtaminen. Kun kieltäydymme maksamasta vakuutuskorvausta tai vähennämme sitä, meidän on annettava vakuutuksenottajalle, edunsaajalle tai vahingon kärsineelle kolmannelle osapuolelle yksityiskohtainen ja perusteltu kirjallinen selvitys päätöksen syistä.

13. MUUT SÄÄNNÖKSET

13.1 Vakuutuksenantaja (me) - ELEMENT Insurance AG, rekisteröintinumero HRB 182671 B, osoite Saarbrücker Str. 37A, 10405 Berlin, Germany, info@[email protected], www.element.in .

13.2 Kaikki ilmoitukset, jotka vakuutussopimuksen toisen osapuolen on annettava toiselle osapuolelle, on tehtävä kirjallisesti. Ilmoitus on lähetettävä tavallisena kirjeenä tai sähköpostitse vakuutuskirjassa tai näissä ostosuojavakuutuksen yleisissä ehdoissa mainittuun osoitteeseen.

13.3 Vakuutussopimuksesta johtuvat oikeutemme ja velvollisuutemme voidaan siirtää laissa säädetyn menettelyn mukaisesti. Jos olet eri mieltä, voit irtisanoa sopimuksen yhden kuukauden kuluessa oikeuksien ja velvollisuuksien siirrosta, ja me palautamme käyttämättömän vakuutusmaksun koko osan ilman sopimuksen hallinto- ja suoritusmaksun soveltamista.

13.4 Vakuutussopimuksesta johtuvat oikeutemme ja velvollisuutemme voidaan siirtää laissa säädetyn menettelyn mukaisesti. Jos olet eri mieltä, voit irtisanoa sopimuksen yhden kuukauden kuluessa oikeuksien ja velvollisuuksien siirrosta, ja me palautamme koko käyttämättömän vakuutusmaksun ilman sopimuksen hallinnointi- ja täytäntöönpanomaksua.

13.5 Mikäli katsot, että vakuutuksenantajan vakuutusedustaja on loukannut oikeuksiasi tai oikeutettuja etujasi liittyen oikeuksiisi tai niihin liittyviin asioihin, voit kääntyä kirjallisesti vakuutusedustajan puoleen ja ilmoittaa riidan olosuhteet ja vaatimuksesi sekä liittää mukaan asiakirjoja, jotka osoittavat vaatimuksen tai pyynnön oikeellisuuden, ja esittää siinä esitetyt perustelut.

Hakemus on jätettävä kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, jona sait tai sinun olisi pitänyt saada tietää oikeuksiesi loukkaamisesta.

Jos asiaasi ei saada ratkaistua vakuutusedustajan kanssa, voit kääntyä seuraavien ulkoisten riidanratkaisuelinten puoleen:

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ("FINE"): Voit esittää asiasi Suomen vakuuus- ja rahoitusneuvonnalle, joka antaa puolueetonta neuvontaa ja ohjausta. FINE antaa myös riidanratkaisusuosituksia. Voit ottaa yhteyttä FINEen osoitteessa Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki, sähköposti [email protected], puh +358 (0)9 685 0120, www.fine.fi.

Suomen kuluttajariitalautakunta: Jos olet luonnollinen henkilö, voit esittää asiasi Suomen kuluttajariitalautakunnalle, joka on puolueeton ja riippumaton päätöksentekoelin, joka antaa riidanratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisissä riidoissa. Voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan osoitteessa Hämeentie 3, PL 306, 00531 Helsinki, sähköposti [email protected], puh. +358 (0)29 566 5200, https://www.kuluttajariita.fi/fi/.

Oikeudenkäynti
Asiasi voidaan ratkaista myös toimivaltaisessa käräjäoikeudessa Suomessa.

13.6 Asiat, joista ei ole määrätty ehdoissa ja vakuutussopimuksessa, ratkaistaan vakuutussopimuslain ja muiden Suomen lakien sovellettavien säännösten mukaisesti. Tähän vakuutussopimukseen sovelletaan Suomen lakia.